logo
  • Home
  • Wie zijn wij
  • Informatie
    • Corona Prik
    • Corona
    • Bloedafname / Laboratoriumonderzoek
    • Urineonderzoek
    • Online vraag stellen
    • Echografie
    • Griepprik
    • MijnGezondheid.net
    • PersoonlijkeGezondheidsOmgeving
    • Het electronisch patiëntendossier
    • Pneumokokkenprik
    • Verwijsbrieven en verklaringen
    • Aanvragen Zorg
  • Afspreken
    • Afspraak maken
    • Wrattenspreekuur
    • Spreekuur bewegingsapparaat
  • Herhalingsrecepten
  • Uw gegevens
    • Inschrijven
    • Uw gegevens wijzigen
    • Doorgeven geboorte
  • Contact
  • Home
  • Wie zijn wij
  • Informatie
    • Corona Prik
    • Corona
    • Bloedafname / Laboratoriumonderzoek
    • Urineonderzoek
    • Online vraag stellen
    • Echografie
    • Griepprik
    • MijnGezondheid.net
    • PersoonlijkeGezondheidsOmgeving
    • Het electronisch patiëntendossier
    • Pneumokokkenprik
    • Verwijsbrieven en verklaringen
    • Aanvragen Zorg
  • Afspreken
    • Afspraak maken
    • Wrattenspreekuur
    • Spreekuur bewegingsapparaat
  • Herhalingsrecepten
  • Uw gegevens
    • Inschrijven
    • Uw gegevens wijzigen
    • Doorgeven geboorte
  • Contact

Verwijsbrieven en verklaringen

  • Home
  •  
  • Verwijsbrieven en verklaringen

Verwijsbrieven

De meeste verwijzingen naar het ziekenhuis Gelderse Vallei zullen door uw huisarts digitaal worden verstuurd via zorgdomein. U ontvangt dan een afspraaknummer waarmee u de afspraak in het ziekenhuis maakt. Ook laboratoriumbrieven worden sinds dit jaar digitaal verstuurd via Zorgdomein.

Overige verwijs- en laboratoriumbrieven  kunt u de hele dag, behalve tussen 12.30 tot 13.30 uur, ophalen bij de assistente.  Urinepotjes staan op de balie, deze kunt u kosteloos bij ons afhalen, denkt u er wel aan het potje van uw naam en geboortedatum te voorzien.

Verklaringen

‘Ik wil een urgentieverklaring voor een (andere) woning. Hoe regel ik dat?’
‘Ik ben ziek en kan niet naar de inburgeringscursus. Wat moet ik doen?’
‘Ik heb mij ziek gemeld. Wat gaat de bedrijfsarts nu doen?’

Patiënten komen regelmatig met dit soort vragen bij de huisarts. Zij zijn dan echter niet aan het goede adres. Daarom is de website verwijswijzerede.nl ontwikkeld. Hier vindt u veelgestelde vragen over medische verklaringen voor het aanvragen van voorzieningen en hulpmiddelen, met korte en duidelijke verwijsantwoorden naar de juiste instanties.

Heeft u een vraag over een geneeskundige verklaring in tijden van corona?

Vanaf 1 december moet iedereen verplicht een mondkapje dragen in openbare gebouwen. Bijvoorbeeld in winkels, stations, luchthavens of de bibliotheek. Dit geldt in principe ook voor mensen met een ziekte of beperking.
Op de website van Vilans kan u meer informatie vinden, over wat u kan doen wanneer u geen mondneusmasker kan dragen.
De huisarts geeft geen verklaring over het wel/niet dragen van een mondneusmasker.

Vraagt u – bijvoorbeeld op verzoek van uw werkgever, de school van uw kinderen of een andere instantie – uw huisarts om een geneeskundige verklaring? Uw eigen huisarts kan u deze niet geven. Zulke geneeskundige verklaringen mogen alleen worden afgegeven door een onafhankelijke arts. Zo blijft er een duidelijke grens tussen uw eventuele behandeling door uw huisarts en het beoordelen of u bijvoorbeeld in staat bent om te werken of naar school te gaan en onder welke voorwaarden.
Wat kunt u doen om een geneeskundige verklaring te krijgen? U kunt zelf een verklaring geven of degene die een verklaring wil hebben vragen of hij/zij een onafhankelijk arts daarvoor heeft.

Hier treft u aanvullende informatie over het niet verstrekken van verklaringen door uw huisarts. Deze informatie is beschikbaar in vijf talen.

KNMG_weigeringsbriefje_Nederlands_

Kosten en regels informatieverstrekking

Informatieverstrekking aan u als patiënt

Sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) per 25 mei 2018 mag de huisarts voor het verstrekken van een afschrift van het medisch dossier (of van gegevens daaruit) géén vergoeding meer vragen.

Er mogen dus ook geen portokosten aan u worden doorberekend. Het versturen van medische dossiers per post zal aangetekend gebeuren. Het heeft echter de voorkeur dat u als patiënt een kopie van uw dossier zelf komt halen waarbij de assistente u zal vragen zich vóór de overhandiging te identificeren, zodat uw identiteit gecontroleerd wordt. Bij overstappen naar een andere praktijk wordt uw dossier nu bij voorkeur via een beveiligde verbinding digitaal naar de nieuwe praktijk gestuurd.

Ten aanzien van eventueel te berekenen kosten zijn er 2 uitzonderingen:

De huisarts mag een ‘redelijke vergoeding’ vragen als:

  • u om een extra kopie of afschrift verzoekt
  • als uw verzoek buitensporig is, bijvoorbeeld als u heel veel of heel vaak verzoeken tot het verstrekken van een afschrift indient. In dat geval mag het verzoek ook geweigerd worden.

Alleen in één van deze gevallen mag de huisarts een redelijke vergoeding voor het afschrift vragen. U kunt bijvoorbeeld denken aan de portokosten (bij zware of aangetekende pakketten, waarbij als u als patiënt het afschrift niet wilt ophalen en vraagt om toezending per post), of een redelijke vergoeding per gekopieerde pagina.

Informatieverstrekking aan derden

Huisartsen krijgen regelmatig het verzoek om (medische) informatie te verstrekken aan derden. Het gaat dan vaak om informatie uit uw dossier. Daarin staat immers veel informatie die ook voor anderen relevant kan zijn. Omdat medische gegevens onder de geheimhoudingsplicht vallen, mogen deze alleen aan anderen (‘derden’) worden verstrekt als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

  • u heeft hiervoor als patiënt gerichte schriftelijke toestemming gegeven
  • de vragende partij heeft aangegeven over welke gegevens hij al beschikt en welke aanvullende informatie hij van de huisarts wil weten
  • de huisarts beperkt zich tot feitelijke gegevens en bevindingen over uw gezondheid
  • de communicatie dient bij voorkeur tussen artsen onderling te verlopen
  • de huisarts maakt hiervan aantekening in uw medisch dossier

Voor het geven van toestemming heeft het gebruik van een schriftelijke, gerichte medische machtiging (ondertekend door u als patiënt) de voorkeur. Met een dergelijke machtiging verstrekt u aan de huisarts toestemming voor het verstrekken van bepaalde medische gegevens aan een bepaalde derde. Indien nodig, kan de huisarts met deze machtiging aantonen dat hij de vereiste toestemming heeft verkregen.

Een dergelijk verzoek van een derde valt niet onder het recht op kosteloze verstrekking van informatie aan u als patiënt zelf.

Het beantwoorden van gerichte schriftelijke vragen over de medische situatie van een patiënt valt buiten het recht van de patiënt op het kosteloos verkrijgen van een afschrift van (een gedeelte van) het medisch dossier. Deze schriftelijke informatieverstrekking gaat namelijk verder dan alleen een uitdraai van (een gedeelte van) het medisch dossier.

Wanneer de huisarts (schriftelijk) om informatie wordt verzocht in het kader van verleende zorg, is hij gebonden aan de NZa tariefbeschikking. Op basis van deze tariefbeschikking er een vergoeding in rekening brengen voor informatieverstrekkingen aan verzekeringsartsen en bedrijfsartsen, maar ook voor informatieverstrekking aan letselschadeadvocaten, notarissen etc.

 Opvragen informatie ten bate van derden via u als patiënt

Het komt geregeld voor dat officiële instanties (denk aan het UWV, een arbodienst, een gemeente, maar ook letselschadeadvocaten) aan u als patiënt verzoeken een afschrift van uw hele medisch dossier op te vragen en dit aan hen te overhandigen, in het kader van de beoordeling van een aanvraag voor een bepaalde voorziening (zoals een uitkering) of om daar zelf voor hen relevante informatie uit te halen t.b.v. uw rechtsbijstand.

Ondanks dat u als patiënt recht heeft op een afschrift van ‘uw’ medische dossier, is het niet wenselijk dat het volledige dossier aan een instantie wordt overgedragen. Het medisch dossier bevat namelijk mogelijk gegevens die niet voor het beoordelen van de aanvraag of een schade afhandeling noodzakelijk zijn. Het overdragen van méér gegevens dan benodigd, is dan niet proportioneel. Wij willen u hier daar nog een keer expliciet op wijzen.

 

Nieuws

  • Vaccineren met Astra-Zeneca vaccinatie hervat

    22 maart 2021
    We hebben op donderdag 18 maart goed nieuws …Lees meer
  • Onze praktijk is weer geslaagd!

    29 januari 2021
    De praktijk is recent wederom geslaagd voor de …Lees meer
  • Start coronaprik 90-plussers

    25 januari 2021
    Start prikken 90-plussers Deze week ( 25-01 t/m …Lees meer
  • Afscheid en welkom huisarts

    21 december 2020
    Dokter A. Jansen-Jansen is sinds mei 2019 op …Lees meer
  • Het maken van online afspraken is weer mogelijk

    7 december 2020
    Online afspraken mogen enkel gemaakt worden als: U …Lees meer
  • MedGemak-app beschikbaar

    12 oktober 2020
    Patiënten van onze praktijk kunnen vanaf heden gebruikmaken …Lees meer
  • Priklocaties Beatrixpark en Veluwsepoort alleen op afspraak

    29 september 2020
    Vanwege de enorme drukte op de priklocaties van …Lees meer
  • Mondneusmasker voor bezoek aan de praktijk

    29 september 2020
    Wij vragen u dringend bij een bezoek aan …Lees meer
  • Pneumokokkenprik

    8 september 2020
    Een pneumokok is een bacterie. Iedereen kan de …Lees meer

Over ons

Wij zijn een moderne huisartsenpraktijk gevestigd in het eerstelijnscentrum Beatrixpark in Ede.

Samenwerken op gelijkwaardige grond is de basis van onze zorg.

 

Extra informatie

  • Links
  • Privacyreglement
  • Praktijkaccreditering
  • Klachten

Afspreken

  • Afspreken
  • Wrattenspreekuur
  • Spreekuur bewegingsapparaat

Contact

U vind ons op

  • Willem de Zwijgerlaan 3
    6713 NS Ede
  • (0318) 61 35 15
© 2018 Huisartsenpraktijk De Tulp.
  • Disclaimer
  • Klachten
  • Contact