De meeste verwijzingen naar het ziekenhuis Gelderse Vallei zullen door uw huisarts digitaal worden verstuurd via zorgdomein. U ontvangt dan een afspraaknummer waarmee u de afspraak in het ziekenhuis maakt. Ook aanvragen voor bloedafname worden digitaal verstuurd via Zorgdomein.
Overige verwijsbrieven kunt u de hele dag, behalve tussen 12.30 tot 13.30 uur, ophalen bij de assistente. Urinepotjes staan op de balie. Deze kunt u kosteloos bij ons afhalen, denkt u er wel aan het potje van uw naam en geboortedatum te voorzien.
‘Ik wil een urgentieverklaring voor een (andere) woning. Hoe regel ik dat?’
‘Ik ben ziek en kan niet naar de inburgeringscursus. Wat moet ik doen?’
‘Ik heb mij ziek gemeld. Wat gaat de bedrijfsarts nu doen?’
Patiënten komen regelmatig met dit soort vragen bij de huisarts. Zij zijn dan echter niet aan het goede adres. Daarom is de website verwijswijzerede.nl ontwikkeld. Hier vindt u Veelgestelde vragen over medische verklaringen voor het aanvragen van voorzieningen en hulpmiddelen, met korte en duidelijke verwijsantwoorden naar de juiste instanties.
Informatieverstrekking aan u als patiënt
Sinds de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) per 25 mei 2018 mag de huisarts voor het verstrekken van een afschrift van het medisch dossier (of van gegevens daaruit) géén vergoeding meer vragen.
Er mogen dus ook geen portokosten aan u worden doorberekend. Het versturen van medische dossiers per post zal aangetekend gebeuren. Het heeft echter de voorkeur dat u als patiënt een kopie van uw dossier zelf komt halen waarbij de assistente u zal vragen zich vóór de overhandiging te identificeren, zodat uw identiteit gecontroleerd wordt. Bij overstappen naar een andere praktijk wordt uw dossier bij voorkeur via een beveiligde verbinding digitaal naar de nieuwe praktijk gestuurd.
Ten aanzien van eventueel te berekenen kosten zijn er 2 uitzonderingen:
De huisarts mag een ‘redelijke vergoeding’ vragen als:
Alleen in één van deze gevallen mag de huisarts een redelijke vergoeding voor het afschrift vragen. U kunt bijvoorbeeld denken aan de portokosten (bij zware of aangetekende pakketten, waarbij als u als patiënt het afschrift niet wilt ophalen en vraagt om toezending per post), of een redelijke vergoeding per gekopieerde pagina.
Informatieverstrekking aan derden
Huisartsen krijgen regelmatig het verzoek om (medische) informatie te verstrekken aan derden. Het gaat dan vaak om informatie uit uw dossier. Daarin staat immers veel informatie die ook voor anderen relevant kan zijn. Omdat medische gegevens onder de geheimhoudingsplicht vallen, mogen deze alleen aan anderen (‘derden’) worden verstrekt als aan de volgende voorwaarden is voldaan:
Voor het geven van toestemming heeft het gebruik van een schriftelijke, gerichte medische machtiging (ondertekend door u als patiënt) de voorkeur. Met een dergelijke machtiging verstrekt u aan de huisarts toestemming voor het verstrekken van bepaalde medische gegevens aan een bepaalde derde. Indien nodig, kan de huisarts met deze machtiging aantonen dat hij de vereiste toestemming heeft verkregen.
Een dergelijk verzoek van een derde valt niet onder het recht op kosteloze verstrekking van informatie aan u als patiënt zelf.
Het beantwoorden van gerichte schriftelijke vragen over de medische situatie van een patiënt valt buiten het recht van de patiënt op het kosteloos verkrijgen van een afschrift van (een gedeelte van) het medisch dossier. Deze schriftelijke informatieverstrekking gaat namelijk verder dan alleen een uitdraai van (een gedeelte van) het medisch dossier.
Wanneer de huisarts (schriftelijk) om informatie wordt verzocht in het kader van verleende zorg, is hij gebonden aan de NZa tariefbeschikking. Op basis van deze tariefbeschikking er een vergoeding in rekening brengen voor informatieverstrekkingen aan verzekeringsartsen en bedrijfsartsen, maar ook voor informatieverstrekking aan letselschadeadvocaten, notarissen etc.
Opvragen informatie ten bate van derden via u als patiënt
Het komt geregeld voor dat officiële instanties (denk aan het UWV, een arbodienst, een gemeente, maar ook letselschadeadvocaten) aan u als patiënt verzoeken een afschrift van uw hele medisch dossier op te vragen en dit aan hen te overhandigen, in het kader van de beoordeling van een aanvraag voor een bepaalde voorziening (zoals een uitkering) of om daar zelf voor hen relevante informatie uit te halen t.b.v. uw rechtsbijstand.
Ondanks dat u als patiënt recht heeft op een afschrift van ‘uw’ medische dossier, is het niet wenselijk dat het volledige dossier aan een instantie wordt overgedragen. Het medisch dossier bevat namelijk mogelijk gegevens die niet voor het beoordelen van de aanvraag of een schade afhandeling noodzakelijk zijn. Het overdragen van méér gegevens dan benodigd, is dan niet proportioneel. Wij willen u hier daar nog een keer expliciet op wijzen.